zondag 1 mei 2011

Mijn nieuwe lijfarts (3)

Het is geen onbekend verschijnsel dat patiënten verliefd worden op hun therapeut, het is ingegeven door de pathologica. Ik zou het niet van mijzelf willen beweren, maar ben me er wel van bewust dat ik ieder woord van mijn nieuwe lijfarts op een schaaltje weeg. Ik stort me op iedere kruimel taal die ze me toewerpt, in de veronderstelling dat er betekenis voor mij en mijn genezingsproces in schuilgaat. Zo verontschuldigde ik me vrijdag voor mijn door nagistende biertjes mogelijk verder verstoorde evenwicht. Daarop zei ze: ‘Nothing better for a hangover than a good adjustment’ en ging haar wrede, maar geneeskrachtige gang. Even later sprak ze over Mark Twain (een van haar favoriete schrijvers) en citeerde een van zijn bekende aforismen: ‘Golf is a good walk spoiled’. Ik vroeg haar naar mogelijk onbekend werk van Twain dat ik zou kunnen ontdekken, maar ze kon niet op titels komen, waardoor mijn afvragen bleef haken aan die laatste quote.