vrijdag 16 januari 2009

Lust voor de ogen

Het is ieder jaar hetzelfde, zo halverwege januari. Dan verschijnt het programma van het Internationaal Film Festival Rotterdam en wil ik uit de 200, 300 films een bescheiden keuze maken. Bladerend door het enorme aanbod, steeds meer interessante films aankruisend, ontstaat langzaam maar zeker een bijzonder ingewikkelde puzzel. Er is een lijst met films die ik zeker wil zien (20); een reservelijst (15); dan zijn er de dagen die ik beschikbaar heb; de films die tegelijkertijd draaien, plus de pogingen om nog met anderen af te spreken samen naar een film te gaan... Eigenlijk ben ik er een hele werkdag mee bezig, uit pure lust voor mijn ogen. En dan te bedenken dat die keuzepuzzel groeit op basis van beschrijvingen van slechts 45 woorden per film... ik heb nog niks gezien, maar de verbeelding is al volop aan het werk.