zaterdag 11 april 2009

Stille zaterdag starparty

Nog iedere dag schuift er een dia van Berlijn voor mijn geestesoog. Daardoor valt mijn blik ook op een interview met schrijfster Chloe Aridjis, die een roman schreef met de titel Wolken boven Berlijn. Zij vertelt lid te zijn van de International Dark Skies Association (IDA), die zich inzet voor het terugdringen van nodeloos verspillend gebruik van kunstlicht, en de zogenaamde 'lichtvervuiling': 'Als we voortdurend door kunstlicht zijn omgeven, zien we de sterren niet meer. En het gaat me ook om een visuele stilte. Die hoort voor mij bij de nacht.'
De Dark Skies Association website opent een van die vele onbekende, maar grote werelden in het web: de IDA blijkt protest en allerlei activiteiten te organiseren, inclusief zogenaamde starparties. De Association heeft ook een mission statement (
'to preserve and protect the nighttime environment and our heritage of dark skies through quality outdoor lighting'). Hun site opent echter met een veel poëtischer citaat, eentje waarmee we dit hele paasweekend vooruit kunnen: 'Darkness is as essential to our biological welfare, to our internal clockwork, as light itself'. Verder zien we mooie foto's van extreem fel verlichte, maar verlaten parkeerplaatsen, straathoeken en erven op de site – je zou er juist een organisatie voor behoud van al die extreme uitlichting voor gaan oprichten.
Omwille van deze Stille Zaterdag zal ik vannacht echter een eigen starparty organiseren, ver
van de verblindende verlichting van onze straten. Misschien zie ik jullie daar. Dan kunnen we in alle rust samen naar de sterren kijken.