dinsdag 3 maart 2009

Met andere ogen (2)

Zaterdagmiddag was ik op een huisverwarmend feestje in Lombok, Utrecht, bij vriend J. Hij had in zijn huiskamer een bescheiden expositie ingericht van zogenaamde 'flitsfoto's'. Foto's die hij in het donker had gemaakt, als het ware 'als gevolg van het gebruik van een flitser'. Een idee dat eigenlijk geen idee is. In J. zijn geval pakt zo'n idee in al zijn eenvoud echter vaak wonderlijk goed uit. Ik was al eens eerder in zijn huis geweest, maar toen waren de gordijnen gesloten. Nu, bij daglicht, liep ik onwillekeurig meteen naar de balkondeuren aan de achterkant van zijn huis en keek naar buiten. Ik zag meteen wat ik niet kon zien. J.'s uitzicht is dat van Hitchcocks Rear window (1954). Gelukkig heeft J. zijn been onlangs niet gebroken, dus de rest zal hem ook wel bespaard blijven. Ik kwam voor het interieur en keek naar buiten. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen. Ik probeer de koorts die een uurtje daarna begon, nog steeds af te schudden.